tirsdag, juli 21, 2015

Pizza er lækker gæstemad



Jeg serverer ofte hjemmelavet pizza for mine gæster. Jeg kender ikke nogen, hverken store eller små, der ikke kan lide pizza, hvilket gør det til en rigtig god gæsteret. Mange af de gode restauranter har også slået sig op på gourmetpizzaer og når de kan, så kan vi også :-)

Det er naturligvis mest delikat, hvis du selv laver pizzadejen. Sørg for at ælte dejen rigtig godt og læg den til hævning i køleskabet i en skål med plastfilm over. Har du ikke tid eller tålmodighed til selv at ælte dejen, så kan man sagtens købe en færdig pizzadej, som typisk ligger på køl i supermarkederne. Jeg vil dog ikke anbefale at købe en færdig frossen pizza, bunden bliver aldrig god og uanset hvor meget du pynter på fyldet, så bliver det aldrig rigtig lækkert.

Rul dejen ud så tyndt du kan og fordel først fyldet på bunden, lige før den skal i ovnen. Det kan klart anbefales at investere i en bagesten, hvis du ofte bager pizzaer. Varm både stenen og ovnen rigtig godt op, før du sætter pizzaen til bagning. Jeg plejer at bage ved 250 grader, så bliver bunden dejlig sprød.

Muligheder for fyld er stort set uendeligt, og det behøver ikke altid at være med tomatsauce og mozzarellaost. En af mine yndlingspizzaer uden sauce men med tynde skiver kartoffel, frisk rosmarin og gedeost. En anden favorit er pizza med blå ost og parmaskinke.



Jeg kan godt lide lidt grønt til min pizza, så jeg serverer typisk enten tomatsalat med oliven, basilikum og løgringe eller en enkel blandet salat til.

Planlægning
Det gode ved pizza er, at meget kan gøres færdigt i forvejen og en pizza kan endda fryses ned og varmes op lige før servering. Pizzadejen kan sagtens hvile i køleskab i mange timer og helt op til 1 døgn. Tomatsauce, rivning af ost, snitning af grøntsager og kød kan ske mange timer før, det lægges på pizzabunden, læg i en pose og opbevar i køleskabet.

Budget
Hvis du selv laver dejen og ikke lægger for dyrt fyld på, kan du sagtens lave en pizza gæstemiddag til 4 for 200 kr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar